Bóle lędźwiowe – jak je pokonać?

Bóle kręgosłupa potrafią być niezwykle dokuczliwe, a w czasach, gdy przed komputer i ekranem telefonu spędzamy wiele godzin dziennie, nietrudno o nieprzyjemne dolegliwości. Dzisiaj skupimy się na szczególnie uciążliwych bólach lędźwiowych.

Przyczyny bólu pleców w odcinku lędźwiowym

Kluczem do rozwiązania problemu jest poznanie przyczyny dyskomfortu. Przyczyną mogą być m.in.: skolioza, rwa kulszowa czy dyskopatia, aby ustalić, co tak naprawdę nam dolega warto udać się do lekarza. Ból kręgosłupa lędźwiowego może też wynikać ze słabych mięśni brzucha, które odpowiadają za stabilizację odcinka lędźwiowego.

Jak poradzić sobie z bólem?

Jeśli bóle są wyjątkowe uciążliwe i nie pozwalają nam funkcjonować należy niezwłocznie udać się do lekarza. On skieruje nas na odpowiednie badania, a w razie potrzeby także na rehabilitację. Dzięki temu otrzymasz zindywidualizowany program ćwiczeń, które pozwolą zniwelować ból. Dodatkowo możesz otrzymać także skierowanie na zabiegi takie jak masaże, naświetlanie czy elektroterapię

Ćwiczenia na bóle lędźwiowe

Jeśli czujesz, że ból jest delikatny, spróbuj zadbać o kręgosłup domowymi sposobami. Oto kilka podstawowych ćwiczeń, które pozwolą pozbyć się bólu kręgosłupa lędźwiowego

  • pływanie – polecane przy różnorodnych bólach pleców, świetnie sprawdzi się również tutaj.
  • joga – odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń pomoże pozbyć się bólu
  • koci grzbiet – odpowiednio wykonany pozwala rozluźnić i rozgrzać kręgosłup
  • z pozycji kociego grzbietu usiądź na piętach, wyciągnij ręce w przód i opuść tułów na uda. To bezpieczna pozycja, która pomaga rozluźnić plecy.
  • kołyska – wykonywana delikatnie i powoli, pozwoli rozmasować odcinek lędźwiowy
  • podczas leżenia na plecach, rozłóż ręce na boki, ugnij nogi w kolanach i dbając o to, by kolana były cały czas złączone przenoś nogi na jedną i na druga stronę.
  • brzuszki na piłce – pozwolą odciążyć plecy, nie zapominaj o tym, by wzrok był skupiony na suficie, a dłonie były rozłożone szeroko i nie ciągnęły karku w górę.


Jeśli chcesz, by ból pleców w odcinku lędźwiowym zniknął, pamiętaj o bezpiecznym wykonywaniu wszystkich ćwiczeń oraz o codziennej dbałości o plecy. Zadbaj o prawidłową postawę podczas podnoszenia różnych rzeczy i nie garb się.