Please select facebook feed.

Metabolizm po 40 – jak go przyśpieszyć?

Czterdzieste urodziny to często punkt krytyczny. Zbliżająca się „czterdziestka” wpędza w kompleksy i spędza sen z powiek, bo nagle zaczynamy dostrzegać, że nasza przemiana materii po 40. nie jest już taka jak przed. Efekt? Zaczynamy tyć i czuć się coraz gorzej w swoim ciele. Ale czy naprawdę musi tak być? Na szczęście nie!

Metabolizm po 40.

Być może czujesz dezorientację, bo widzisz, że zaczynasz tyć, chociaż w Twoim życiu nic się nie zmieniło: nie jesz więcej, a Twoja aktywność nie jest mniejsza niż dotychczas. Być może to prawda, ale zapominasz, że z każdym dniem dochodzi do zmian w Twoim organizmie. Czasu nie da się zatrzymać – Twój metabolizm po prostu zwalnia. I nie ma w tym nic złego, ani wstydliwego. W okolicach 40. następuje poważna reorganizacja Twojej gospodarki hormonalnej, dlatego jeśli Twoja waga wcześniej utrzymywała się na prawidłowym i stabilnym poziomie, to znaczy, że Twój tryb nie jest „zły”, a tylko przestał być odpowiedni do tego, jak teraz wygląda sytuacja w Twoim organizmie. Dlatego też czas na zmiany.

Jak przyspieszyć metabolizm po 40.?

  • Zrezygnuj z „diety-cud” – prawda jest taka, że nie istnieje żadna dieta-cud. Odchudzanie z zastosowaniem radykalnych rozwiązań, może co prawda pozbawić Cię niechcianych kilogramów, ale jednocześnie doprowadzić do spadku energii i pogorszenia stanu zdrowia.
  • Zadbaj o pełnowartościowe posiłki – to sposób na lepsze samopoczucie. Dla utrzymania swojej wagi po 40. wystarcza zwykle 1700-1800 kcal w przypadku kobiet. Aby schudnąć, ilość kalorii trzeba na pewien czas obniżyć nawet do 1000-1200 kcal. Po pierwsze zrezygnuj z cukrów prostych i zastąp je na złożone. Nie zapominaj o warzywach, które powinny być obecne przy każdym posiłku.
  • Jedz regularnie – kiedy pomijasz posiłki dajesz organizmowi sygnał, że bezpieczniej, aby „odkładał na gorsze czasy”, a jednocześnie wzmagasz swoją łapczywość, co utrudnia kontrolowanie wielkości zjadanych porcji.
  • Zapewnij sobie więcej aktywności fizycznej – nie poddawaj się lenistwu. Koniecznie zacznij regularnie uprawiać sport, a najbezpieczniejszymi formami będzie dla teraz basen (pływanie, ćwiczenia w wodzie), spacery (nordic walking) i ćwiczenia pod okiem instruktora fitness.

 

To, że masz już czterdzieści lat na karku wcale nie oznacza, że na Twojej wadze muszą pojawić się wyższe wskaźniki – wybór należy do Ciebie! Powodzenia!