Dieta czy ćwiczenia – co ma większe znaczenie?

Od szkoły podstawowej słyszymy, że aby cieszyć się dobrym zdrowiem, powinniśmy zdrowo jeść i się gimnastykować. Oczywiście, w idealnym świecie każdy człowiek podążałby za tymi zaleceniami – jednak większość z nas doskonale wie, że nie jest to takie proste… Postaram się więc odpowiedzieć na nurtujące wiele osób pytanie: który element – dieta czy ćwiczenia – jest ważniejszy, gdy chcemy być fit?

Kiedy wystarczy przejść na dietę

Jeśli Twoim celem jest zrzucenie dwóch lub trzech „nadprogramowych” kilogramów, których „dorobiłeś się” podczas wakacji – kilkudniowa dieta oczyszczająca na pewno pomoże Ci rozwiązać problem. Krótkoterminowe diety są także ratunkiem dla wszystkich tych, którzy ostatnio nie mieli czasu na zdrowe odżywianie, przez co mają problemy ze skórą, dokucza im niestrawność lub uczucie ciągłego zmęczenia. Czasami także dieta bywa kluczowa w przypadku… sportowców – nierzadko osoby aktywne fizycznie wychodzą z założenia, że skoro dużo się ruszają, to mogą jeść wszystko, na co mają ochotę. Niestety, ciało zawsze się „odwdzięcza” – w takich sytuacjach odpowiednio ułożony jadłospis może być początkiem nowego życia!

Wytrenuj sobie przemianę

Dla osób, które myślą o pozbyciu się nadwagi lub otyłości, kluczowa będzie jednak aktywność fizyczna. Dlaczego? Nie tylko ze względu na konieczność spalenia kalorii, ale także potrzebę przyspieszenia spowolnionego metabolizmu. Ponadto, kiedy chudniemy na samej diecie, nasza skóra może nie nadążyć z „kurczeniem się” – efektem tego bywają rozstępy i spadek jędrności naszego największego organu w ciele. Oczywiście, osoby, które od lat nie trenują nic poza wycieczkami do lodówki, powinny przygodę ze sportem rozpoczynać pod okiem doświadczonego trenera, by uchronić się przed kontuzją. Systematyczny trening jest także niezwykle istotny dla osób, które chcą wzmocnić organizm i poczuć się zdrowo, niekoniecznie zaś chudnąć.

Podwójne działanie podwaja efekty

Spójrzmy jednak prawdzie w oczy – tak naprawdę, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i szczupłą sylwetką, ćwiczenia i dieta powinny iść w parze. Nasz organizm potrzebuje zarówno regularnych dostaw dobrego paliwa – czyli odpowiednio skomponowanej diety, jak i wysiłku. Poza tym, jeśli zależy nam schudnięciu, sama dieta lub same ćwiczenia wcale nie muszą spowodować spadku wagi. Metabolizm człowieka działa przecież tak, by nie dopuścić do zbyt szybkiego chudnięcia. Aby było ono możliwe, trzeba te procesy przyspieszyć. Najlepiej jest to robić „dwutorowo” – wybierając lekkie, niezbyt kaloryczne posiłki oraz uprawiając sport, który sprawia nam przyjemność!